Hem  >  Sälolja i media

Arctic Omega-3 Sälolja Hovudsidan
far_sonn

Få en förbättrad sinnesstämning med Omega-3

I testen som det norska mattilsynets utförde innehöll oljan med minst mängd dioxiner 0,45 pg TEQ/g.

Arctic Omega-3 sälolja blev testat i mars 2003 hos Wellington Laboratories i Ontario, Canada. Detta är ett sertificerat laboratorium. Testen som blev utförd där är godkänd av det norska mattilsynet, och följer också EU`s specifikationer.

Actic Omega-3 sälolja hade ett innehåll av dioxiner på endast 0,137 pg TEQ/g. Detta är över 14 gånger bättre än kravet som norska Mattilsynet ställer för innehåll av dioxiner som ligger på 2,0 gp TEQ/g.

Miljöexperterna i SNT`s (Den norska Statens næringsmiddelstilsyn) vetenskapliga kommittè har sedan tidigare sett på risken vid intag av marina oljor (sälolja inkluderat) som innehåller dioxiner och dioxinliknande PBC. Experterna har kommit fram till at marina oljor som innehåller dioxiner och dioxinliknande PBC på ca 5 pg TE/g, vid ett dagligt intag på 4 ml (8 kapslar) under lång tid (20 år), endast i liten grad vil kunna påverka kroppsbelastningen.

Enligt dagens norska regelverk skall innehållet av dioxiner ligga under 2 pg TE/g, och innehåller av dioxinliknande PBC skall ligga under 3 pg TE/g. Källa: www.matportalen.no 
(Norska Mattilsynet/Fiskeridirektoratet/Planteforsk & Veterinärinstitutet)

Förhållande mellan dioxiner och dioxinliknande PCB i Arctic Omega-3 sälolja ligger på 0.627 pg TEQ/g.

Detta gör att Arctic Omega-3 sälolja är den renaste säloljan som finns tillgänglig på marknaden.

 


En ny engelsk studie som publicerats i Archive of General Psychiatry visar att ett dagligt intag av omega-3 fettsyror kan vara effektiv i behandling av patienter med depressioner där konventionell medicin inte har effekt.

Källa: monzon.no

Forskarna kunde konkludera med detta efter att ha genomfört en dubbel-bindtest på 70 personer som inte hade blivit bättre efter behandling med antidepressiva och terapi, rapporterar tidskriften Archive of General Psychiatry.

Slumpvis utvalda patienter fick omega-3 fettsyran EPA antingen i doser på ett, två eller fyra gram om dagen, eller placebo, i 12 veckor. Man använde sig av tre olika skalor för att mäta vilken effekt detta hade på depression.  

Undersökningen visade att de patienterna som fått ett gram EPA dagligen fick ett betydligt bättre resultat än de som fått placebo. 69 % av de som fick ett gram omega-3 dagligen reducerade sina depressiva symptom med 50%, mot 25% av de som fick placebo.

Det registrerades goda effekter på depression, ängslan, sömn, libido och självmordstankar. De som fick två gram omega-3 dagligen visade få tecken till förbättring, och de som fick fyra gram om dagen upplevde ingen förbättring alls.

Forskarna konkluderade med att "behandling med ett gram EPA per dag är en effektiv behandling vid depressioner hos patienter som förblir deprimerade efter standard behandling".